nuffnang

Monday, July 21, 2014

menu berbuka

assalamualaikum....

entah ke mana hilangnya mood aku ni....orang lain puasa juga...hik..hik...

mula2 nak ucapkan takziah kepada keluarga krew dan penumpang mh17....berat mata memandang...berat lagi bahu memikul....sedih...tak dapat nak ucapkan....semoga mereka bersabar atas duggan ini....dan sama2lah kita berdoa buat rakyat palestin....

alhamdullilah amir hadif masih berpuasa penuh.....tak sangka pula....anak bujang aku....kuat orangnya....memang tak banyak kerenah...ada sekali tu dia susah nak bangun sahur....tu pon sebab dia tidur lambat....lepas tu memang aku tak kasi dia tidur lewat dah....

minggu lepas...hari apa entah...aku pon dah lupa...aku ni sejak berpuasa asyik lupa aje...padahal malas nak ingatkan balik...malas nak fikir....hik..hik..masa tu ambil amir hadif kat taska....keluar dari taska...masam aje muka dia...ada yang tak kenalah tu....masuk2 kereta....terus cakap...."ibu...ibu dengar yek...amir hadif tak puasa"...aku pon hairan dah kenapa pula tak puasa....tapi aku diam aje...bagi dia cakap dulu..."ibu tahu tak"...air mata dah bertakung dah...."amir hadif mandi....kawan amir hadif dia pergi pijak air...dia percik2kan air...terus air tu masuk mulut amir hadif"....pastu aku pon tanya dia...pastu amir hadif ada minum air tak....dia jawab tak....amir hadif ada makan ke...dia jawab tak....amir hadif puasalah tu....tu namanya tak sengaja....puasa amir hadif tak batal....dia jawab balik..."tapi air tu dah masuk dalam mulut amir hadif....air yang masuk mulut amir hadif tu...air kotor"...aku cakap takpe...dia jawab lagi..."air tu ada hitam2...air tu najis tau ibu"....air mata nak gugur dah...takpe...boleh aje...tak batal...tuhan tahu....amir hadif puasalah tu....dah tak ada apa2....lain kali kalau air termasuk dalam mulut...amir hadif kumur aje....tak batal puasa pon.....bila dengar macam tu...barulah berseri2 muka tu...ceria....hik..hik...

jomlah layan gambar menu berbuka aku...hari aku lupa...malas dah nak ingat...cuma ada 2 kali aku berbuka di seremban....dan 1 kali di rumah MIL...dan 1 kali aku beli aje....tu aku tak ambil gambar....

sebenarnya dah malas dah nak masak....masak sikit pon tak habis...husband aku pon cakap kita masak 1 kali untuk 2 hari ajelah...asyik tak habis aje....aku bulan puasa kurang plak makan...minum air ajelah kenyang...amir hadif banyak mana sangat dia makan...tapi kalau tanya dia nak masak lauk apa...jawapan dia sambal...nak air apa...air ribena...tu ajelah...buah pon malas nak potong dah...sape nak ambil aje dalam peti ais...naik lebam buah tu atas meja...





ikan masak asam rebus...sambal kuini...ayam goreng...roti john...ulam2...air ribena...








ayam masak lemak cili api...ulam2...kuih tepung pelita...air mangga dan soya....







beli durian...bulan puasa nie tak berapa nak laku sangat...husband aku aje yang bedal....







telur masak sambal kicap....sayur sawi...timun....pulut durian....air ribena bandung....







ayam masak sambal...sayur kobis...bubur lambuk...air mangga...masa nie baru balik dari hospital...aira hanisah demam...






ikan masak sambal...ayam goreng....timun...buah magga...air teh o ais...






ikan bakar...sayur sawi...ulam...buah epal...air mangga...






buat nasi lemak...sambal sotong....air kelapa...






udang + kacang + carrot goreng kunyit....sambal belacan...ulam...air ribena...






ikan masak sambal...sayur sawi...ikan goreng..sambal belacan...kuih tepung pelita...air kelapa....







sambal sardin...ikan masin...telur....timun....nugget...air laici...






ikan masak asam...ikan sardin semalam...timun...tepung pelita...air soya...






No comments: