nuffnang

Thursday, March 20, 2014

cara menyediakan makanan untuk aira hanisah (baby 6 bulan)

assalamualaikum.....

hari ini aku nak share cara aku sediakan makanan untuk aira hanisah....semuanya aku siapkan setiap hari....aku tunjuk step by step yek....



sebelum tidur dalam pukul 10 malam...aku akan masak bubur nasi dulu....aku gunakan slow cooker....bangun pagi tu takdelah kelam kabut sangatkan.......




bangun pagi tu....bubur nasi dah masak....tutup suiz aje...bagi dia sejuk dulu....




pagi tu aku potong2kan bahan2 yang diperlukan....macam carrot, kobus bunga, kentang, broccoli, bayam, isi ayam, isi ikan dan lain2.....masak kejap aje....sambil2 tu pergilah iron baju dulu....bahan2 ini nak masuk sekali dalam slow cooker pon boleh.....tapi aku tak suka....sebab bahan2 tu akan terlalu masak.....takut hilang khasiat plak....macam ikan bilis...aku goreng tanpa minyak....pastu aku blend....simpan dalam bekas.....nak guna aku taburkan aje kat bubur.....kalau nak bawa rumah pengasuh aku masuk dalam bekas kecil aje....




lepas bahan2 tadi dah masak...masukkan dalam bubur nasi...biarkan dia sejuk bersama2 dulu....sambunglah iron baju...tak pun mandi dulu ke....sembahyang dulu ke....bersiap2 dulu...




bila dah sejuk...masukkan dalam blender....pastu blend semuanya....setiap pagi kalau bunyi blender...tu rumah aku ler....hik..hik...




dah siap blend....masukkan dalam mangkuk...macam aku masuk 2 mangkuk....satu bawa rumah pengasuh....satu lagi simpan kat rumah....petang balik kerja aku akan panas dulu....pastu bagi aira hanisah makan lagi...








No comments: